Ελαιόλαδο & Υγεία

Το έλαιο που ο Ιπποκράτης θεωρούσε ως μέγα θεραπευτικό, χιλιάδες χρόνια μετά, επιβεβαιώνουν οι συνεχείς ιατρικές και διατροφικές μελέτες. Για τη σύγχρονη διατροφολογία, η μεγάλη βιολογική και θεραπευτική αξία του ελαιόλαδου απενοχοποιεί την υψηλή ενεργειακή αξία του.

Ένα από τα δύο βασικά ευεργετικά χαρακτηριστικά του είναι η υψηλή περιεκτικότητα σε τριγλυκερίδια μονοακόρεστων οξέων (σε ποσοστό 53-87%), σε αντίθεση με τα τριγλυκερίδια κορεσμένων οξέων που περιέχουν τα ζωικά λιπαρά και τα τριγλυκερίδια πολυακόρεστων οξέων που περιέχουν τα υπόλοιπα φυτικά έλαια. Ταυτόχρονα, τα πολυακόρεστα οξέα του ελαιόλαδου είναι απαραίτητα στον ανθρώπινο οργανισμό γιατί δεν μπορεί από μόνος του να τα συνθέσει.
Το δεύτερο πλεονέκτημα του ελαιόλαδου είναι οι τοκοφερόλες, οι αντιοξειδωτικές ουσίες που δρουν κατά του σχηματισμού των ελεύθερων ριζών, προλαμβάνουν το γήρας και μας θωρακίζουν κατά του καρκίνου. Αξίζει να σημειωθεί πως οι τοκοφερόλες βρίσκονται μόνο στο παρθένο και στο εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, επειδή απομακρύνονται κατά τη διαδικασία του ραφιναρίσματος στην οποία υποβάλλεται το απλό ελαιόλαδο.

Το ελαιόλαδο υπέρ πάντων

Καρδιά
Τα τριγλυκερίδια μονοακόρεστων οξέων έχουν την ιδιότητα να ελέγχουν το επίπεδο της LDL (κακή χοληστερόλη) και να αυξάνουν τα επίπεδα της HDL (καλή χοληστερόλη). Ήδη οι μεγάλες διατροφικές έρευνες στις δεκαετίες 1950-1960 (π.χ. «Η μελέτη των επτά χωρών») ανέδειξαν τη μεσογειακή ως την ιδανική διατροφή, μετά την παρατήρηση πως ο κίνδυνος θανάτου από στεφανιαία νόσο είναι πολύ μικρότερος στους πληθυσμούς της Μεσογείου, των οποίων οι καθημερινές διατροφικές συνήθειες περιλαμβάνουν σε μεγάλο ποσοστό το ελαιόλαδο.

Πεπτικό σύστημα
Το ελαιόλαδο αποτελεί την πιο εύπεπτη και αφομοιώσιμη λιπαρή ουσία. Προάγει την απορρόφηση των θρεπτικών στοιχείων, ιδιαίτερα των βιταμινών και των μεταλλικών αλάτων, και προστατεύει από τη γαστρίτιδα και τα έλκη. Είναι επίσης χολαγωγός ουσία που ενεργοποιεί την έκκριση των ορμονών του παγκρέατος και της χολής (πολύ πιο φυσικά από τα φάρμακα αυτής της κατηγορίας) και συνεπώς μειώνει την πιθανότητα της χολολιθίασης (σχηματισμός πέτρας στη χολή). Ταυτόχρονα, έχει ήπια υπατική δράση.

Διαβήτης
Μια διατροφή πλούσια σε ελαιόλαδο προλαμβάνει ή επιβραδύνει τον διαβήτη. Το ελαιόλαδο προλαμβάνει την αντίσταση στην ινσουλίνη και τις πιθανές επικίνδυνες συνέπειες αυτής, αυξάνει τη θετική χοληστερόλη, μειώνει τα γλυκερίδια του αίματος και ελέγχει τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα.

Καρκίνος
Ο καρκίνος μπορεί να εμφανιστεί πιο εύκολα όταν υπάρχει μειωμένη πρόσληψη βιταμινών και αντιοξειδωτικών από τον οργανισμό μας, τα οποία το ελαιόλαδο μας χαρίζει απλόχερα. Επίσης, επιδημιολογικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι το ελαιόλαδο δρα προστατευτικά ενάντια σε ορισμένους τύπους κακοηθών όγκων, όπως ο καρκίνος του μαστού, του προστάτη, του ενδομητρίου, του πεπτικού συστήματος κ.ά.

Επιπλέον, το ελαιόλαδο…

  • Ως βασικό συστατικό λίπους σε μια δίαιτα υψηλή σε λιπαρά οδηγεί σε απώλεια βάρους με μεγαλύτερη διάρκεια, απ’ ότι μια δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά.
  • Προλαμβάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ρευματοειδούς αρθρίτιδας.
  • Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του εμβρύου ενώ την περίοδο του θηλασμού, διατηρεί σε υψηλά επίπεδα τη βιταμίνη Ε στο μητρικό γάλα.
  • Προστατεύει το δέρμα και βοηθάει στην πρόληψη παθήσεων όπως η ακμή, η ψωρίαση και τα εκζέματα.